Olen kirjoitellut blogissa olevat elokuva-arvostelut hyvillä mielin Sodankylän Työpajalla
George A Romeron Dawn of the Dead (1978) läpikäynti ja fanipoika mielipiteitä
Hae linkki
Facebook
X
Pinterest
Sähköposti
Muut sovellukset
-
George A Romeron Dawn of the Dead (1978) läpikäynti
George A. Romeron Dawn of the Dead on jatkoa Night of the Living Dead - klassikko kauhulle ja on elokuva trilogian keskimmäinen osa. Elokuvasta on myös spesiaali editti jonka Dario Argento teki yhteistyössä Romeron kanssa Euroopan alueelle. Elokuvassa soundtrackin teki Goblin bändi.
Elokuva alkaa Tv-aseman kaaoksessa keskellä zombi apokalypsiä. Asiantuntijat tvssä esittävät omia näkemyksiään elävien kuolleiden pandemiasta ja kertovat miten pitäisi toimia. Studiolla pyörii vanhentuneet pelastusasema inforuudut tv:n katsojille. Studion työntekijä Frannie (Gaylen Ross) keskustelee Stephenin (David Emge) kanssa ja suunnittelee kopterilentoa pois kaupungista.
Studion keskustelu kiihtyy!!
Uskotko, että kuolleet heräävät?
- En tiedä, mitä uskoa, tohtori.
- Tiedämme vain, mitä kerrotte.
- Se on totta!
- On tarpeeksi vaikea uskoa...
- Tämä ei ole mikään talk show.
On turha nuoleskella yleisöä
moralisoivalla paskanjauhamisella!
Ihmiset eivät hyväksy ratkaisuanne,
tohtori, enkä minä syytä heitä!
Jokainen ruumis, jota ei
hävitetä, tulee yhdeksi niistä.
Se herää ja alkaa tappaa, sen
uhrit heräävät ja alkavat tappaa!
Ruumiit on hävitettävä -
joko tuhoamalla aivot tai
erottamalla ne muusta ruumiista.
Tilanne on otettava hallintaan,
ennen kuin on myöhäistä!
Ne lisääntyvät liian nopeasti!
- Mitä tietoja voitte antaa ihmisille?
- Ne tappavat yhdestä syystä, -
saadakseen ruokaa.
Ne syövät uhrejaan, ymmärrätkö?
Se pitää ne liikkeessä.
Jos kuuntelisitte,
jos hoitaisimme -
tilannetta ilman tunteilua...
...tähän ei olisi tultu.
Philadelphiassa, kuten kaikissa
isoissa kaupungeissa, on sotatila.
Jos leviämistä ei voida pysäyttää
kansalaisten tunteiden takia...
Ylimmältä taholta on määrätty, että
kansalaisten on jätettävä asuntonsa.
Riippumatta siitä, kuinka hyvin
suojattuja ja varustettuja ne ovat.
Kansalaiset siirretään kaupungin
keskustaan. Kuolleiden ruumiit -
luovutetaan kansalliskaartin
erikoisjoukkojen hävitettäväksi
Samaan aikaan toisaalla, poliisit ovat raidanneet puerto ricolaisten ja mustien asuinlähiöitä. Elokuva esittelee kaksi pääosassa olevaa poliisia Rogerin (Scott H. Reiniger) ja Peterin (Ken Foree). Rakennusta otetaan haltuun käyttämällä kaasua ja samalla yksi poliisi "Wooley" sekoaa päästään ja hänet pysäytetään, poliisit hävittävät eläviä kuolleita niin hyvin kuin vain pystyvät. Roger tutustuu rakennuksen kellarissa Peteriin. Siellä he pistävät palamaan savukkeet ja puhuvat mahdollisesta lähdöstä helikopterilla pois kaupungista. Peter ja Roger ammuskelevat eläviä kuolleita pääosumilla kellarissa, ja miettivät miksi ihmiset ovat halunneet säilyttää ne, Peter sanoo, että sen takia, koska he vielä kunnioittavat kuolleita.
Frannie ja Stephen ovat jo kopterilla ja keskustelevat polttoaineen määrästä. Roger ja Peter löytävät myös kopterille, siellä samalla he kohtaavat muitakin oman onnen nojaan joutuneita poliiseja. kyseiset poliisit aikoivat lähteä jonnekin lähistöllä oleviin saariin. Elokuvan pää nelikko matkaavat kopterillaan yön yli Harrisburgiin ja Johnstowniin. Korkealta katsottuna maankamaraan paljastuu iso "punaniskojen" joukkio, jotka juovat olutta ja kahvia ja ampuvat eläviä kuolleita yhdessä sotilaiden kanssa, he näyttävät nauttivan tästä metsästyksestä.
Hetken päästä elokuvan sankarimme tulevat etsimään kopterin tankkiin lisää polttoainetta hylätyltä huoltamolta. Stephenin päälle pääsee yksi zombi ja hän hädintuskin pääsee pois tilanteesta, Peterin kimppuun tulee pari lasta jotka ovat saaneet zombi infektion, Peter ampuu heidät. Roger tankkaa kopteria ja yllättäen yksi zombi kuolee kopterin roottorin lävistäessä sen otsalohkon. Kopteriin tarvittaisiin taasen pian enemmän polttoainetta, ehkäpä sitä löytyisi jostain Clevelandin seuduilta? Roger tuumaa, että olisi järkevämpää pysyä isojen kaupunkien ulottumattomissa.
Peter tuumaa realistina heidän olevan varkaita ja opportunisteja ja siihen kannattaisi tottua pikimmiten. Frannie tilittää hädissään, että heillä ei edes ole toimivaa radiota eikä ruokaa tai juomakelpoista vettä. Kopterilla mennessään, sankareillemme paljastuu maankamaralla iso kauppakeskus, he päättävät laskeutua sen katolle. Peter ja Roger pälyilevät ylhäältä lasien läpi ja tuumaavat, että elävät kuolleet eivät pääse ostoskeskuksien kauppoihin sisään porttien ansiosta. Ja sähkötkään eivät ole poikki ja vaikuttaa, että sen sähköt tulevat paikalle suoraan ydinvoimalasta!
Hetken päästä löytyy ostoskeskuksen ylhäältä melkein umpinainen paikka jossa on taukohuone. Peterille tulee idea ja houkutus ostoskeskuksen hyödyllisten resurssien käytöstä. Hän uskoo, että zombit eivät heille pärjää. "tämä paikkahan voisi olla kuin kultakaivos, tottakai se kannattaa ainakin katsastaa". Roger ja Peter löytävät ostoskeskuksen pohjapiirrokset ja kaikki avaimet. Samalla he kytkevät päälle kaikki sähköt kauppoihin, liukuportaisiin ja vesisuihkuihin ja mainosradiot menevät myös päälle. Eläviä kuolleita paikalla on joukoittain ja ne voivat olla vaarallisia jos ne pääsevät yllättämään.
Peter ja Roger juoksevat ostaria läpi ja hakkaavat samalla zombeja ja ampuvat niitä päähän. Tarkoituksenaan on päästä avaimilla tiettyihin tarpeellisiin paikkoihin. Peter saa mukaan ainakin TV:n ja muuta tarpeellista tavaraa. Tavaroilla on kuitenkin niin paljon painoa, että heidän pitää suunnistaa alakertaan huijaten zombit heidän peräänsä. Roger ja Peter käyttävät radiopuhelimia keskenään ollakseen tilanteen tasalla. Hetken päästä Zombit ovat liikkuneet yläkerrasta suurimmaksi osin alas ja tavaroiden saanti kattohuoneistoon alkaa olemaan mahdollista. Stephen on liikkunut myös ylhäältä konehuoneisiin ja hänet yllättää yksi zombi ja Stephen ampuu monta laukausta huti. Peter tulee vastaan ylös Stepheniä katsomaan ja sanoo, että zombit eivät saa päästä portaita ylös kattohuoneistoon. 3 sankariamme menevät yhdessä sekatavarakauppaan.
Päästyään ostarin lasioven paremmalle puolelle he käyttävät samaa taktiikkaa eli houkuttamalla zombit alatasanteelle niin, että ylhäällä ei olisi ruuhkaa. Rogerin yllättää yksi zombi tavaratalon sisällä, mutta hän selviää työntämällä ruuvimeisselin zombin pään sisään. Kaverukset hauskuuttelevat tässä tilanteessa eikä heillä ole ollenkaan paniikki mielentilaa. Roger tuumaa, että on melkoinen taistelu tulossa, että pääsee vaunuilla viemään tarvikkeet ylös. Peter on luottavainen ja uskoo heidän hoitavan tilanteen hyvin..Kolmikko käyttää ostoskeskuksen karttoja hyödyksi hissi ja ilmanvaihtokanavia käyttääkseen.
Heille paljastuu vaikka mitä hyödyllistä tarvikekamaa läheisestä asekaupasta. Samaan aikaan ylhäällä taukohuoneessa yksi zombi ahdistelee Frannietä ja muut tulevat juuri ajoissa pelastamaan hänet. He eivät ammu laukauksia etteivät elävät kuolleet tajua suunnistaa ylös. Stephen virittää tv:n ja laittaa hätälähetyksen näkyviin. Samalla tulee ilmi, että Frannie odottaa lasta ja harkitsee aborttia. Samalla he pohtivat, että heidät tulevaisuudessa huomaa varmaan etsintäpartio kun kopteri on katolla. Matkustaminen Kanadaan ja muualle pohjoiseen ei tule onnistumaan polttoaineen vähyyden takia.
TV:n hätälähetyksen ohjelmassa käydään keskustelua
Yksityisasunnoissa ei tule enää
asua huolimatta turvavarustuksista.
Presidentti on tänään lähettänyt
kongressille aloitepaketin...
Yleisin kysymys on,
ovatko ne kannibaaleja.
Ei, ne eivät ole. Kannibalismi sanan
varsinaisessa merkityksessä -
viittaa lajin sisäiseen aktiviteettiin.
Näitä olentoja ei voi pitää ihmisinä.
Ne saalistavat ihmisiä,
mutta ne eivät saalista toisiaan.
Siinä ero. Ne saalistavat ja
syövät vain lämmintä ihmisen lihaa.
Älykkyys?
Ei näkyvää ajattelutoimintaa.
Jäljellä olevat perustaidot ovat
muistumia normaalista elämästä.
Raporttien mukaan ne käyttävät
työkaluja, mutta sekin taito on -
hyvin primitiivinen. Ne käyttävät
esineitä esimerkiksi nuijana.
Tällaista työkalujen käyttöä
havaitaan eläinmaailmassakin.
Nämä olennot ovat pelkkää
mekaanista vaistoa.
Emme saa kuvitella, että ne ovat
perheenjäseniämme tai ystäviämme.
Ne eivät vastaa tunteisiimme.
Ne on tuhottava heti tavattaessa!
Se oli tohtori
Millard Rausch OEP:stä.
Myöhemmin, toivottavasti tänään,
emme ole vielä varmoja ajasta, -
odotamme saavamme hänet tänne
suoraan keskusteluohjelmaan.
Raportin mukaan ilmiötä
lähestytään virusepidemiana.
Laboratoriokokeiden avulla
tutkitaan, onko se oikea tapa, -
ja onko mahdollista
kehittää rokote...
Ongelma Atlantassa on,
ettei heillä ole koeyksilöitä.
Seuraava Peterin ja Rogerin älynväläys on ohjata muutama rekka ostoskeskuksien seinien ja ikkunoiden väliin estäen kaiken liikehdinnän ostoskeskukseen. Stephen ohjaa samalla kopteria ylhäällä ja Frannie valvoo myös tilannetta ylhäällä. Frannie haluaa myös oppia ohjaamaan helikopteria jos Stephen jossain tilanteessa loukkaisi itsensä.
Roger sekoilee Peterin kanssa rekoilla ja heillä on työn ohella hauskaa. Rogerille sattuu monta läheltä piti tilannetta, mutta melkein pelkällä tuurilla hän pärjää. Roger kommentoi väliin hauskasti!
"We got this, man. We got this by the ass"
Sitten sattuu vakava vahinko yksi zombi puree suullansa Rogerin kättä ja jalkaa. Rogerin tilanne on siten peruuttamaton hänestä tulee tietyn ajan kuluttua myös zombi, hän toteaa, että on paljon tehtävää ennenkuin aika hänestä jättää. He onnistuvat rekkojen siirroissa kuitenkin.
Frannie, Stephen, Peter ja Roger liikkuvat ostarissa raskaasti aseistautuneina ja Peter tekee monta "headshottia". He laittavat liukuovet tehostettuina kiinni, ettei zombit pääse liikkumaan sisään. He myöskin ajavat Volkswagenilla ostarin sisällä ampuvat autosta nokkelasti. Kaikki pääsevät takaisin ostarin ylhäälle taukohuoneeseen. Ja he päättävät alkaa raksa hommiin, he tekevät valeseinän puusta, että zombit ja mahdolliset vierailijat eivät tietäisi portaista joiden kautta pääsee ylös huoneeseen.
Samaan aikaan Rogerin kunto alkaa olemaan huononemaan päin jalan ja käden infektiot nostavat kuumetta ja Frannie antaa Rogerille morfiini shotteja. Peter sanoo kokemuksella, että pisin aika ihmisellä muuntautuessaan zombiksi on noin kolme päivää. Peterin ja Stephenin raksatyön jälkeen, Zombien ruumiit pitää järjestää parempaan paikkaan muuten ne alkavat haisemaan mädäntyneelle.
Tämän jälkeen he hauskuuttelevat löytämillään arvo tavaroilla, rannekelloilla ja kassojen dollareilla. He myös käyvät hakemassa uusia vaatteita ja hattuja. He myös harrastavat liikuntaaktiviteetteja, Frannie luistelee ja peter pelaa koripalloa. Stephen minigolffailee. Roger on myös viihteellä puremista piittaamatta. Hän syö herkullisia tölkkihedelmiä ja katsoo 3D kuvia. Parasta viihdettä kuitenkin ovat 70-luvun arcadepeli-masiinat Qwak! on Atarin kolikkopeli Gangbusters on Midwayn 1974 tullut teos, Night Driver plei on Micronetics/Atari käsialaa vuodelta 1976, F1 formulat Atarilta ja Namcolta vuodelta 1976, Gunfight, Midway vuodelta 1975.
Peter kertoo seuraavaksi hänen isovaaristaan joka oli pappi Trinidadissa. Macumba voodoo sitaatti häneltä kuului näin; "When there's no more room in hell, the dead will walk the earth".
Rogerin tilanne on kokoajan menossa huonompaan päin ja hän saa morfiineja kipuihinsa. Roger toivoo Peteriltä, että hän ei halua olla yksi elävistä kuolleista ja haluaa, että hänet hoidellaan heti kun hän muuttuu.
Hätälähetys on päällä taasen:
Ne käyttävät noin viisi prosenttia
ihmisruumiista. Sillä määrällä -
ruumis kykenee vielä nousemaan,
kun se herää henkiin.
- Mitä tarkoitat? Te tiedemiehet...
- Typerykset! Typerykset!
Anteeksi. Kuunnelkaa, hiljaisuus.
Kannattaako edes yrittää pelastaa?
Mitä pelastettavaa enää on?
Minun tietääkseni aivot ovat jo
kuolleet. Vain idiootit ovat elossa.
Sain selville, miten selviytyä.
Yritän auttaa teitä, typerykset.
Neuvosi ärsyttävät ihmisiä...
Minulla on keino, jolla kasvattaa
ravinnontuotanto 20-kertaiseksi!
- Ravintoa kenelle? - Niille, jotka
kävelevät tuolla ja lisääntyvät.
- Pitäisikö meidän ruokkia niitä?
- Mitä muuta niille voi tehdä?
Luulin, että teillä
tiedemiehinä olisi ratkaisu.
Itse asiassa on toinenkin ratkaisu.
Niitä on eniten suurkaupungeissa.
Ydinaseemme ovat vielä käyttämättä.
Voisimme pommittaa isot kaupungit.
Olen kuolemanvakavissani! Mitä
muuta voimme? Niiltä ei lopu ruoka.
Niiltä ei lopu ruoka niin
kauan kuin me olemme elossa.
Tämä ei ole kiista demokraattien
ja republikaanien välillä!
Kyse ei ole taloudesta, vaan
paljon enemmästä. Olemme häviöllä.
Olemme häviöllä, ihmiset! Elävien
ja kuolleiden välillä ei ole eroa...
Se on joka puolella.
On ajateltava
rationaalisesti, loogisesti...
Tiedemiehet aina
ajattelevat noilla termeillä, -
mutta ihmiset eivät ole sellaisia.
- Täytyy ajatella loogisesti...
Muuta vaihtoehtoa ei ole.
Sen on loputtava.
Peter ampuu Rogeria päähän kun hän muuttuu, Roger haudataan ostarin aulan maaperälle. Paluuta arkeen ei ole, mutta täytyy keksiä jotain aktiviteetteja siltikin. Peter tarjoilee Stephenille ja Frannylle hienon illallisen kynttilänvalossa ja Peter pelaa ylhäällä tennistä seinää vasten. He myös pelaavat pokeria oikealla rahalla. kuukauden päivät vierivät nopeasti....
Seuraavaksi kuvaan saapuu moottoripyöräjengi ja ne huomaavat kopterin ostoskeskuksen katolla ja rekat jotka sulkevat kulkureitit. Tom Savini esittää tässä yhtä moottoripyöräjengiläistä. Seuraavana iltana ammattimainen rosvojoukko ottaa yhteyttä radiolla Ostoskeskukseen. He väittävät olevansa pieni kolmen hengen porukka joka haluaa seuraa, mutta todellisuus on aivan eri. Aseita ja moottopyöräilijöitä on todella iso joukko. Peter arvioi, että he ovat ammattimainen armeija ja heitä ei saa päästää helpolla. He sulkevat portit liikkeisiin ja jäävät seuraamaan tilannetta.
Rosvojoukko tuhoaa pääportit ja päästää samalla noin tuhat zombia liikkeelle. Peter tuumaa, että heillä tulee olemaan kädet täynnä niiden kanssa. Jengiläiset laittavat zombien naamoihin piirakoita ja suihkuttavat niitä shampanja pulloilla. Stephen ei voi hyväksyä, että rosvot tuhoavat heidän paikkoja ja alkaa ampua heitä revolverilla. Peter suuttuu Stephenille ja sanoo, että heillä on nyt edessään sota.
Tom Savinin esittämä prätkäjengiläinen lyö zombien päitä machetellaan tyylikkäästi. Sitten Peter ampuu hänen shampanja pullonsa tämän kädestään rikki, ja Peter saa rosvot peräänsä. Stepheniä ammutaan hissin yläosassa ja hän haavoittuu kädestään. Peter lymyilee ilmanvaihtokanavissa ja ampuu Savinin esittämän prätkätyypin. Peter myös ampuu kiväärillään kauas pääportteihin yhtä jengiläistä ja tämä joutuu zombien syömäksi. Seuraavissa otoksissa zombit syövät prätkäjengiläisiä elävältä ja suolet ja sisäelimet tulevat näkyviin.Tämä on todella makaaberia materiaalia. Stepheniä purevat myös zombit hänen ollessaan hississä.
Monien tuntien jälkeen Peter ja Frannie huomaavat, että zombi stephen on tulossa heitä päin, Stephen elävänä kuolleena jotenkin vaistomaisesti tietää tulla seinän läpi portaikkoon, samalla tulee myös muut zombit pääsemään ylös. Peter ampuu Stepheniä päähän ja alkaa masentumaan omaan tilanteeseen. Frannie menee kopterille, ja näyttää siltä, että Peter ampuisi itsensä! Peter kuitenkin kokoaa itsensä ja tulee ylös tikkaista ja rientää kopterin kyytiin.
Ja sitten se mielipide elokuvasta. Näin tämän ensimmäisen kerran joskus 2000-luvun alussa, samoihin aikoihin Dawn of the Dead 2004 version kanssa. Minulle nämä molemmat versiot ovat erittäin hyviä. Jotkut zombit tässä vanhemmassa leffassa voisivat olla paremmin maskeerattu. Tom Savini on todennäköisesti tehnyt praktikaaliefektejä ja gore-kohtauksia paljon tähän elokuvaan. Tämän elokuvan Eurooppalainen versio on Dario Argenton editoima, siinä on enemmän musiikkia mukana ja tiiviimpiä otoksia. Minulle Dawn of the Dead on tärkeämpi elokuva kuin Romeron edellinen Night of the Living Dead. Jotkut voisivat tästä kiistellä. Dawnin jälkeen aukesi modernien zombileffojen aikakausi. Pian perässä tulivat kaikki italozombit ja Romeroa alkoi seuraamaan kaikki camp kauhuleffojen tekijät.
Tom Savinin ura tehostemiehenä alkoi olemaan huomattu monen ohjaajan toimesta ja Savinilla oli myös erillinen tehosteefekteihin keskittynyt koulu! Night of the Living Deadin "viaottomuus" katosi tämän Dawn - jatkoosan myötä. Tämä apokalyptinen elävien kuolleiden painajainen pistää mielikuvituksen laukkaamaan, esiin tulee kysymys; Mitä itse tekisit samassa tilanteessa!!?? Jotkut menisivät saarille tai linnoittautuisivat hätäkeskuksiin. Ja mitä kaikkea pitää olla varustettuna poikkeustilassa? Onko tarpeeksi ruokaa ja juomaa ja itsepuolustukseen aseita. Ja alkaisiko ihmiset laittamaan toisiaan paremmuusjärjestyksiin ja tulisiko paljon riitatilanteita?
Hupaisaa tässä elokuvassa oli alkupuolella esitetyt "punaniskat". Voisin kuvitella, että he tosiaankin ottaisivat tämän kaiken hirvien tai lintujen metsästyksen verukkeena. Alussa oleva kaaos tv-asemalla on todella karmiva, voisi kuvitella tämän tuomiopäivän mentaliteetin olevan hyvinkin aito. Oliskohan kuitenkin tässä tilanteessa käytetty isoja ydinaseita jo ennen kuin tilanne olisi mennyt tähän pisteeseen.
Elokuvan päämiljöössä eli ostoskeskuksessa olevat kohtaukset ovat vähintääkin kekseliäitä. Tämä voisi olla yksi skenaario zombi pandemian aikana, varmasti moni ajattelisi samalla tavalla heidän kanssa. 2000-luvulle tultaessa tulee mieleen yksi videopeli joka sijoittuu zombien kanssa ostoskeskukseen eli "Dead Rising", sen pelin tuottajat humorisesti kuitenkin kiistivät suoran kopioinnin Dawn of the Deadistä.
Elokuvan soundtrackillä kuullaan Goblin bändiä moneen otteeseen. Italiaksi elokuvan nimi on "L'Alba Dei Morti Viventi". Tämä menee kyllä alkuperäisen 85-vuoden Day of the Deadin seuraksi parhaana zombi-leffana.
Christer Pursiaisen kirja Enok - seitsemäs Adamista - raamatullinen tarina Tässä tarkka katsaus Christer Pursiaisen teokseen Enok, seitsemäs Adamista sekä laajemmin apokryfiseen perinteeseen liittyvään Enokiin, hänen rooliinsa slaavilaisissa teoksissa, Etiopian myytteihin sekä henkimaailmaan ja kanavointiin. Christer Pursiainen: Enok, seitsemäs Adamista (2013) Fiktiivinen kronikka muinaishahmosta Enokista (Keski-Itä-noakilainen patriarkka): Enok astuu esiin vajaat 300-vuotiaana , valaistuksensa jälkeen kanavoi jumalallista ääntä: "Kirjoita heimosi historia...". Taivaallinen nousu: 365-vuotiaana lähettiläs vie hänet seitsemänteen taivaaseen, jossa hän kohtaa taivaan ruhtinaita ja sotkeutuu heidän valtataisteluihinsa. Metatronina astuminen: Enok kohoaa lopulta ylemmäksi taivaan neuvostoon ja saa nimekseen Metatron YHWH. Sisältö: Kirja kuvaa teemoja kuten alku, loppu, hyvä-paha-dynamiikka, henkiset viestit sekä Enokin opetukset elämästä, kuolemasta ja jumalall...
The Count of Monte Cristo - Monte Criston Kreivi Tv-sarja 2024 - Yle Areena ja 2024 vuoden elokuva Tässä tiivistelty katsaus sekä Alexandre Dumas’n klassikkoromaaniin Monte Criston kreivi että uuteen 8-osaisen tv‑sarjan (2024) toteutukseen: juoni, näyttelijät, plussat ja miinukset, ja rinnastus muihin adaptaatioihin. "Monte Criston kreivi" (alkup. Le Comte de Monte-Cristo , 1844–1846) on Alexandre Dumas'n tunnetuimpia teoksia – ja yksi kaikkien aikojen vaikutusvaltaisimmista kostotarinoista . Teos on jättänyt syvän jäljen populaarikulttuuriin, elokuviin, sarjoihin, kirjoihin ja jopa videopeleihin. Monte Criston kreivi – novellin ydin Pääjuoni : Nuori merimies Edmond Dantès tuomitaan vääryydellä vankilaan, pakenee, löytää aarteet Monte Criston saarelta ja palaa kostamaan entisille ystävilleen ja pettureilleen. Tarina käsittelee oikeudenmukaisuutta, kostonkierrettä ja lunastusta . Keskeiset teemat : kosto, salaliitto, identiteetin muutos, anteeksianto. 2024 tv‑...
Christer Pursiainen Trotski - kirja, historiallinen henkilö Christer Pursiaisen teos Trotski (2011) on ensimmäinen suomenkielinen elämäkerta, joka valottaa merkittävästi sekä Lev Trotskin että Suomen historiallisia kytköksiä. 🧠 Kuka oli Lev Trotski? Syntyi 1879 Ukrainassa (venäjänjuutalainen perhe). Oli bolševikkivallankumouksen keskeisiä johtajia , Punaisen armeijan perustaja. Vihastui Staliniin vallanperimyksessä Leninin kuoleman jälkeen. Karkotettiin Neuvostoliitosta 1929 → eli maanpaossa Turkissa, Ranskassa, Norjassa ja lopulta Meksikossa (1937–1940) . 🇲🇽 Trotski Meksikossa (1937–1940) Sai turvapaikan Meksikon presidentti Lázaro Cárdenasilta . Asui ensin Frida Kahlon ja Diego Riveran kodissa Mexico Cityssä. Myöhemmin muutti omaan suojattuun taloonsa Coyoacániin, joka oli kuin linnoitus: muureja, aseistettuja vartijoita. Trotski ja naiset Frida Kahlo Trotskilla oli lyhyt suhde Frida Kahlon kanssa , vaikka hän oli naimisissa. Fridan ja Trotskin ...
John B Simonin - Mahdoton Sota - Strangers in a stranger land - kirja hommaa Tässä on tiivistetty katsaus John B. Simonin teokseen Mahdoton sota (engl. Strangers in a Stranger Land ), sen teemaan ja sen taustoihin suhteessa juutalaisten elämään Suomessa, juutalaisten kansallisoikeuksiin sekä Karjalassa ja natsi-Saksan vaikutuksiin liittyen. John B. Simon: Mahdoton sota – Kirjan ydin Teos on yleiseurooppalaisessa kontekstissa ainutlaatuinen kuvaus “itsenäisistä juutalaisista, jotka taistelivat natsi-Saksan rinnalla – ja selvisivät”. Simon esittelee 1800-luvun tsaarin ajan ”kantonistien” mukanaan tuomat juutalaiset sekä heidän siirtymisensä Suomeen. Teos nivoo yhteen kahden sukupolven tarinan: Pakollinen sotilastaitoinen vanhempi sukupolvi, yrityselämässä menestyvät seuraajat, ja kolmannen sukupolven nuorisotarina, joka päätyy jatkosotaan. Kirja sisältää lisäksi laajan historiallis-yhteiskunnallisen katsauksen sekä fiktiiviset hahmot, jotka tuovat esiin juutalai...
Punainen Skorpioni - Red Scorpion 1 ja 2 - muistoja "Punainen skorpioni" (engl. Red Scorpion ) on vuonna 1988 julkaistu toimintaelokuva, jonka pääosassa on Dolph Lundgren . Elokuvan on ohjannut Joseph Zito , ja sen tuotti Jack Abramoff , joka tunnetaan myöhemmin poliittisesta skandaalistaan Yhdysvalloissa. Elokuva sai osakseen paljon huomiota – sekä negatiivista että poliittisesti latautunutta – erityisesti suhteestaan Etelä-Afrikkaan. Dolph Lundgren esittää Neuvostoliiton Spetsnaz-erikoisjoukkojen sotilasta Nikolai Rachenkota , joka lähetetään Afrikkaan tehtävänä murhata kapinallisjohtaja, joka taistelee kommunistista hallintoa vastaan. Rachenkon lojaalisuus alkaa kuitenkin horjua, kun hän näkee Neuvostoliiton ja sen liittolaisten brutaalit toimet paikallisväestöä kohtaan. Hän lopulta loikkaa ja liittyy kapinallisiin taistellen entisiä esimiehiään vastaan vapauden puolesta. "Punainen skorpioni" on saanut kritiikkiä siitä, että sen kuvaukset tehtiin Namibiassa , j...
13th Warrior (13:sta soturi) Elokuva ja Eaters of the Dead kirjaanalyysi 13. Soturi on Antonio Banderaksen tähdittämä ja John McTiernanin ohjaama teos vuodelta 1999. Tarina on Michael Crichtonin 1976 kirjoittama teos. Crichtonin muita kirjoja on muun muassa Jurassic Park. Tarina sijoittuu vuoteen 921. Irakilainen arabi runoilija nimeltään Ahmed Ibn Fahdlan, saa kalifilta käskyn alkaa lähettilääksi kohti pohjoista. Matka pohjoiseen menee barbaarien, Oguzien, Khazarsin, bulgrasien ja roisto valtioon TarTaarien maille. Viime hetkellä kun TarTaarit hyökkäävät arabi lähettilään saattuetta vastaan, tulevat "pohjoisen miehet" eli sen ajan viikingit veneellään ja TarTaarit perääntyvät. Viikinkien kuningas on kuollut ja tilalle tulee uusi kuningas Buliwyf. Hautajaisten jälkeen paikalle tulee saattue ja tehtävänä on mennä takaisin pohjoiseen, sillä paikalle on tullut kauhu, jota ei saa nimetä milloinkaan. 13. Soturia täytyy valita tehtävään, saman verran kuin on vuodessa kuukausia ja ...
Katsaus Children of the Corn elokuviin - eli maissilapset hommia Käsittelyssä ensimmäinen osa ja kolmas elokuva "Urban Harvest" " Children of the Corn " eli suomeksi "Maissilapset" on Stephen Kingin novelliin perustuva kauhuelokuvasarja, joka on saanut useita jatko-osia ja reboot-yrityksiä. Tässä kattava katsaus koko Maissilapset-franchiseen : Lähtökohta: Stephen Kingin novelli Nimi: Children of the Corn Julkaistu: 1977 (lehdessä Penthouse ), kokoelmassa Night Shift (1978) Juoni: Pariskunta ajautuu Nebraskan pikkukaupunkiin nimeltä Gatlin, jossa kaikki aikuiset on tapettu, ja lapset palvovat demonista entiteettiä nimeltä He Who Walks Behind the Rows . Teemat: Uskonnollinen fanatismi, lasten ja aikuisten välinen konflikti, eristyneisyys, yliluonnollinen pahuus Maissilapset-elokuvat: Koko Saaga Children of the Corn (1984) Ohjaus: Fritz Kiersch Pääosissa: Peter Horton, Linda Hamilton Suosituin ja tunnetuin versio Kulttiklassikko...
Jyrki Korpua - Tolkien ja Kalevala - mietteitä Kirjan tarkoitus ja rakenne Tutkija Jyrki Korpua tarkastelee, miten Kalevala , Suomen kansalliseepos, on vaikuttanut J. R. R. Tolkienin tuotantoon – unohtamatta hänen kieletieteellistä kiinnostustaan suomen kieleen. Kirja on jaettu selkeisiin osioihin: kansanrunoudesta fantasiamaailman syntyyn ja Kalevalan kalevalaisiin vaikutteisiin Tolkienin maailmassa. Korpua nostaa esiin sen, että Kalevalan vaikutusta Tolkieniin on aiemmin alikorostettu — koska angloamerikkalaisessa tutkimuksessa Kalevala ei ole ollut yhtä tunnettu lähde. Kalevala "siemenenä" Tolkienille: Tolkienin opiskeluaikana Kalevala muutti hänen käsitystään legendanrakennuksesta – erityisesti tarina Kullervosta hänen ensimmäisessä kertomuksessaan, The Story of Kullervo (1914). Kalevalan vaikutukset maailmankuvaan ja kerrontaan: Sankaruusteemat, laulun ja runon voima, tarinan eheys – samat piirteet toistuvat Silmarillionissa ja Taru Sormusten Herrasta -teokse...
The Omen (Ennustus, 1976) – klassinen, shokeeraava ja uskonnollissävytteinen kauhuelokuva, jonka ohjasi Richard Donner Yhdysvaltalainen diplomaatti Robert Thorn saa tietää, että hänen vastasyntynyt poikansa on kuollut. Lääkärin (ja katolisen papin) ehdotuksesta hän vaihtaa kuolleen lapsen toiseen orvoksi jääneeseen lapseen, Damieniin , kertomatta asiasta edes vaimolleen, Katherine Thornille . Pojan kasvaessa alkaa tapahtua selittämättömiä ja karmivia asioita: ihmisiä kuolee oudolla tavalla, eläimet reagoivat poikaan aggressiivisesti, ja erikoinen lastenhoitaja puhuu hänestä kuin hän olisi valittu . Lopulta käy ilmi, että Damien ei ole kuka tahansa lapsi – vaan itse Antikristus , Saatanan poika maan päällä, syntynyt ihmiskunnan tuhoa varten. Symboliikka ja uskonnolliset viitteet 1. 666 – Pedon merkki Damienilla on hiuksiensa alla syntymämerkki: numero 666 , Ilmestyskirjan mukaan pedon tunnus. Tämä yhdistää hänet suoraan Saatanaan ja raamatulliseen lopun ajan kuvastoon. 2. Ilme...
Painajainen Elm Streetillä 3 – Unien Soturit (1987) Painajainen Elm Streetillä – Unien Soturit on Elm Streettien kolmas osa. Siinä minusta kulminoituu elokuvasarjan parhaat puolet. Chuck Russel palkattiin ohjaamaan elokuva ja hänellä oli uusi visio sarjaan. Wes Cravenillä olisi ollut tarjolla oma visio, hänen aloittamaansa elokuvasarjaan, mutta sitä ei tarvittu noudattaa. Ehkäpä Wes Cravenin ideat tuotiin sarjaan takaisin vuoden 1994 New Nightmaressa. Frank Darabont auttoi myös elokuvan käsikirjoituksessa. Ikonisen Freddy Kruegerin roolissa on tietenkin Robert Englund. Seuraavassa arvostelu läpikatsauksessa käsitellään koko elokuva. Eli spoilereita on luvassa! Alkuintrossa Kristen Parker (Patricia Arquette) rakentelee asuntoa kotitekoisella liimalla ja vetää kofeiinituotteita pysyäkseen hereillä myöhään. Kristen laittaa Dokkenin – In to the fire -kappaleen soimaan. Kunnes paikalle tulee Kristenin äiti myöhään yövuorosta. Kristen hieman riitelee äitinsä kanss...
Kommentit
Lähetä kommentti