The Matrix Resurrections (2021) - pientä juttua

 The Matrix Resurrections (2021) - pientä juttua

"Matrix Resurrections" (2021) herätti paljon keskustelua erityisesti sen "videopelimäisestä" rakenteesta ja visuaalisuudesta, sekä siitä, oliko koko elokuva tulkittavissa niin, että Matrix on pelkkä videopeli päähenkilön (Neo/Tomas Anderson) näkökulmasta. Tämä tematiikka kytkeytyy kiinnostavasti vanhempaan "Enter the Matrix" (2003) -peliin, joka oli osa alkuperäisen Matrix-trilogian oheismateriaalia.

Oliko Matrix trilogia pelkkä videopeli?

Elokuvassa:

  • Neo/Tomas Anderson on ohjelmoija, joka on luonut suositun pelisarjan nimeltä The Matrix.

  • Tämä "pelisarja" vastaa tarinallisesti alkuperäistä trilogiaa.

  • Ympäröivät hahmot puhuvat siitä, kuinka "Matrix-pelit" mullistivat pelaamisen ja kuinka uusi osa (Matrix 4) on tekeillä – eli meta-tasolla elokuva kommentoi itseään ja omaa uudelleenherätystään.

  • Tämä luo epävarmuuden ilmapiirin: onko Neo oikeasti kokenut tapahtumat vai onko kaikki ollut vain pelin sisällä?

Elokuva ei suoraan väitä, että Matrix olisi vain videopeli, mutta käyttää videopeliä metaforana ja keinona peittää todellisuus Matrixissa, kun Neo on vangittu takaisin järjestelmään. Kyseessä on psykologinen hallinnan muoto – todellinen Matrix on yhä olemassa, mutta ihmisille uskotellaan, että kaikki oli vain peliä.

Vertaus: Enter the Matrix (2003) vs. Matrix Resurrections (2021)

OminaisuusEnter the Matrix (2003)Matrix Resurrections (2021)
MuotoVideo- ja konsolipeliElokuva, jossa pelit ovat osa juonta
Tarinallinen asemaSijoittuu Matrix Reloadedin rinnalle, laajentaen tarinaaViittaa vanhoihin elokuviin pelinä, dekonstruktiivinen
PäähenkilötNiobe ja Ghost (ei Neo pääosassa)Neo / Tomas Anderson
EstetiikkaAikansa realistinen mutta rajoitettu peligrafiikkaElokuvallinen mutta paikoin tarkoituksellisen "pelimäinen"
Pelillinen kokemusSuoraa toimintaa, bullet time, tehtävätResurrections hyödyntää pelimaailman logiikkaa ja "looppeja" filosofisesti
Meta-tasoEi juuri metaelementtejäÄärimmäisen metatasoinen, itseensä viittaava

Videopelimäisyyden ilmeneminen Matrix Resurrectionsissa:

  • Toisto ja silmukat (loops) muistuttavat pelin rakennetta (checkpoint, uusi yritys).

  • Ohjelmoidut ympäristöt ja "glitchimäisyys" tekevät visuaalisesti pelimäisestä estetiikasta tunnistettavaa.

  • Kohtaus, jossa peliä suunnitellaan yhtiössä "Warner Brosin" painostuksesta, ironisesti viittaa myös elokuvan itsensä tuotantoon.

  • Lopputaistelut ja estetiikka muistuttavat joskus suoraan toimintapelejä.

Yhteenveto:

  • Matrix Resurrections käyttää videopeliä keinona kommentoida todellisuuden luonnetta, muistia ja identiteettiä.

  • Elokuva ei väitä, että Matrix olisi pelkkä peli, vaan Matrixin sisällä tapahtumat on naamioitu videopeliksi todellisen muistin peittämiseksi.

  • Verrattuna Enter the Matrix -peliin, elokuva hyödyntää pelimäisyyttä filosofisesti ja meta-tasoisesti, kun taas peli oli suorempi osa sarjan toimintakerrontaa.

Matrix Resurrections elokuva on tasainen elokuva verrattuna moniin nykypäivän action elokuviin, annan sille tähtiä 3/5

Mitä tulee Enter the Matrix - videopeliin ,niin olen juuri pelaamassa sitä GameCubella läpi ja pidän siitä aika paljonkin...








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Christer Pursiaisen kirja Enok - seitsemäs Adamista - raamatullinen tarina

The Count of Monte Cristo - Monte Criston Kreivi Tv-sarja ja elokuva 2024

Christer Pursiainen Trotski - kirja, historiallinen henkilö

John B Simonin - Mahdoton Sota - Strangers in a stranger land - kirja hommaa

Punainen Skorpioni - Red Scorpion 1 ja 2 - muistoja

13th Warrior (13:sta soturi) ja Eaters of the Dead, Elokuva - ja Kirja Arvostelu

Katsaus Children of the Corn elokuviin - eli maissilapset hommia Käsittelyssä ensimmäinen osa ja kolmas elokuva "Urban Harvest"

Jyrki Korpua - Tolkien ja Kalevala - mietteitä

Ennustus eli The Omen (1976) - yliluonnollinen kauhu

A Nightmare On Elm Street Part 3 - Arvostelu