Wes Cravenin New Nightmare (1994) Freddy Krueger on todellisuutta!
Wes Cravenin New Nightmare (1994) Elokuvan analyysi
A Nightmare on Elm Street -elokuvan 10-vuotisjuhla lähestyy, ja yhtä tähdistä, Heather Langenkampia häiriköi puhelimessa oleva ääni, joka kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin elokuvan konna Freddy Krueger. Kun Heatherin aviomies kuolee auto-onnettomuudessa ja hänestä löydetään raatelujälkiä, Heather alkaa ihmetellä jotain. Varsinkin kun hän saa selville, että Wes Craven kirjoittaa toista "Painajainen elm streetillä" -elokuvaa. Pian Heather ymmärtää, että Freddy on nyt tullut todelliseen maailmaan, ja ainoa tapa voittaa hänet on muuntautua jälleen Nancy Thompson elokuvarooliin.
Tässä on elokuvasta yksi dialogi näyte kun Heather ja Wes puhuvat uudesta elokuva käsikirjoituksesta.
Kunpa voisinkin kertoa sinulle
missä vaiheessa käsikirjoitus oli menossa.
Totuus on, etten tiedä.
Näin yöllä unta tapahtumista,
aamulla kirjoitin ne ylös.
Sen ohella, sinun arvauksesi oli aivan
yhtä hyvä kuin minunkin, että minne se on menossa.
Kerro nyt ainakin
mitä siinä on tapahtunut tähän asti.
- Kahvia.
- Kiitos.
Voin kertoa sinulle mitä
painajainen on ollut tähän asti.
Se on siitä oliosta...
miksi vain haluat kutsua sitä.
Se on vanha. Hyvin vanha.
Se on säilynyt erilaisissa muodoissa
eri aikoina.
Ainoa asia joka pysyy samana,
on se minkä takia se elää.
Mikä se on?
Viattomien tappaminen.
Käsikirjoituksestahan me puhumme vielä,
vai mitä Wes?
Jotenkin ajattelen sitä
painajaisen etenemisenä.
Tässä painajaisen edistyksessä -
onko sillä oliolla
yhtään heikkouksia?
Se voidaan vangita joskus.
Vangita? Miten?
Tarinoitsijoiden mukaan, kaikkien asioiden.
Niin useasti, he kuvittelevat
tarpeeksi hyvän tarinan -
napatakseen sen olemuksen.
Sitten, vähän aikaa,
sitä pidetään vankina tarinassa.
- Kuin henkeä pullossa.
- Juuri niin.
Mutta ongelma tulee siinä,
kun tarina loppuu.
Ja se voi tapahtua monella tavalla.
Tarinasta voi tulla liian tuttu -
tai joku painaa sen paperille,
jotta sitä olisi helpompi myydä -
tai ehkä se on niin järkyttävä,
että se hylätään kokonaan.
Miten vain käykin,
silloin kun tarina kuolee -
pahuus on vapaana.
Yritätkö sanoa, että Freddy
on tämä muinainen olio?
Kyllä. Nykyinen versio.
Ja kymmenen vuotta, häntä on pidetty
vangittuna Freddynä -
"Painajainen Elm Street"-sarjoissa,
mutta -
nyt kun elokuvat ovat loppuneet,
henki on päässyt ulos pullostaan.
Sitä painajaiset kertovat minulle
ja minä kirjoitan.
Jos Freddy pääsee pois käsikirjoituksestasi,
mihin hän menee?
Toiseen aikaan? Toiseen muotoon?
Ei, se ei ole sitä,
mitä unet ovat saaneet hänet tekemään.
Mitä hän tekee?
Hän on ikäänkuin tottunut
olemaan Freddy nyt -
ja hän pitää ajastamme
ja avaruudestamme -
joten hän päätti hypätä elokuvista
ulos meidän todellisuuteemme.
Eikö ole ketään,
joka voisi pysäyttää hänet?
Oikeastaan unessa on henkilö -
sellainen portinvartija.
Jonkun täytyy pysäyttää Freddy -
ennen kuin hän tulee maailmaamme.
Se henkilö olet sinä, Heather.
Minä?
Miksi minä?
Dramaattisesti puhuen,
siinä on järkeä.
Loppujen lopuksi,
sinä näyttelit Nancya.
Sinä olit ensimmäinen,
joka nöyryytti häntä, voitit hänet.
Se oli Nancy. En minä.
Mutta sinä annoit Nancylle voimasi.
Joten päästäksemme tästä,
hänen täytyy tulla sinun lävitsesi.
Hän yrittää tehdä sen
sinun kaikista haavoittuneimmissa kohdissa.
Voi Herranjumala, Wes.
Tiesitkö?
Se oli käsikirjoitus.
Se oli uni.
En tiennyt.
Tiedät helvetin hyvin,
se on enemmän kuin se nyt.
Kuinka voimme pysäyttää hänet?
Ainoa tapa, on tehdä
toinen elokuva.
Vannon, aion pysyä
tämän tietokoneen luona -
ja kirjoittaa kunnes saan
käsikirjoituksen valmiiksi, mutta -
kun se aika tulee,
sinun on tehtävä valinta.
Valinta?
Millainen valinta?
Se, että oletko halukas esittämään
Nancya viimeistä kertaa.
Minulla ärsytti tässä elokuvassa Miko Hughesin esittämä Dylan lapsi. Paikoitellen tosin Dylan on uskottava roolihahmo kanssa. Dylanin epäillään elokuvassa sairastavan mukamas skitsofreniaa, mutta asia ei ole niin!
Wes Craven 90-luvulla ideoi myös Scream elokuvan. Siinä on kauhuleffojen kliseitä yhdistetty teini slasherin muodossa. Myöhemmin tästä parodiasta itsestään tehtiin parodia! Eli tarkoitan Scary Movieta!
Tässä elokuvassa Freddy on kuvattu paljon lähempänä sitä, mitä Wes Craven oli alun perin tarkoittanut, paljon uhkaavampi, paljon vähemmän koominen, päivitetyllä pukeutumisella ja ulkonäöllä. Kuitenkin vuonna 2015, ennen kuolemaansa, hän myönsi katuneensa ulkonäkönsä vaihtamista ja sanoi: "Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä." Siksi hän piti Ghostfacen naamion samana jokaisessa Scream-elokuvassa.
Ohjaaja Wes Craven oli aikonut pyytää Johnny Deppiä esiintymään hautajais kohdassa. Craven ei koskaan uskaltanut kysyä häneltä, mutta elokuvan julkaisun jälkeen he törmäsivät toisiinsa. Craven kysyi Deppiltä, olisiko hän esiintynyt elokuvassa ja Depp sanoi, että olisi, ja että Cravenin olisi pitänyt kysyä häneltä.
Elokuvan peruslähtökohta, Freddy tunkeutumassa todelliseen maailmaan ja kummittelemassa "Painajainen Elm Streetillä" -elokuvien näyttelijöitä ja miehistöä, oli alun perin tarkoitettu käytettäväksi Painajainen Elm Streetillä 3 - Unien soturit (1987) elokuvassa, hieman samaan tapaan kuin Return to Horror High (1987) elokuvassa, mutta studio hylkäsi idean tuolloin.
Kaikki elokuvan maanjäristyskohtaukset on itse asiassa kuvattu kuukautta ennen Los Angelesin vuoden 1994 maanjäristystä. Todellinen maanjäristys iski vain kaksi viikkoa ennen kuvausten päättymistä. Myöhemmin yksikkö lähetettiin kuvaamaan ohikulkuvideota todellisista järistyksen vaurioituneista kaupungin alueista ennen kuvaamisen päättymistä. Näyttelijät ja miehistö uskoivat, että ennen todellista järistystä kuvatut maanjäristyskohtaukset olivat ehkä hieman liioiteltuja, mutta kun niitä katsottiin todellisen järistyksen jälkeen, kaikki pelästyivät sen realistisuudesta.
Dylanin sairaalakohta on yksi lemppari kohdista koko elm street -sarjassa. Dylan nukahtaa ja Freddy tulee ja sanoo "You ever play skin the cat?". Ja Julie, Dylanin lapsenvahti kuolee.
Wishmaster elokuva sarjassa on paljon samoja ideoita kuin New Nightmaressa. Samaa lampunhenki teemaa jota Wes selostaa Heatherille on käytetty Wishmasterin kantavana voimana.
Robert Englund sanoi, että hän käytti samoja maneereita kuin kreivi Orlok Nosferatusta ja Freddy olisi kuin moderni versio Orlokista
Elokuvan loppu on kuin suoraan jostain Grimmin satukirjasta. Dylan jättää unitabletteja jälkeensä, jotta hänen äitinsä seuraisi häntä. Itselleni tuli mieleen Hannu ja Kerttu ja lopulta kun Freddy laitetaan uuniin palamaan, niin se viimeistään toi Grimmin sadut mieleen.
Lopussa, kun Heather ja Dylan pääsevät Freddyn unimaailmasta pois niin Wessin terveiset ovat löytyneet perille:
"Heather, -"
"kiitos, että sinulla oli sisua
näytellä Nancyä vielä viimeisen kerran."
"Viimeinkin Freddy on takaisin
siellä minne hän kuuluu."
"Terveisin, Wes."
Onko se tarina?
Kyllä se on tarina.
Lue minulle vähän.
"Avaamme vanhan puisen penkin."
"Siellä on tulta ja työkaluja -"
"ja miehen nuhraantunut käsi, -"
"sekä rakennelma, joka paljastuu pian
hohtaviksi kynsiksi."
"Ja kynnet liikkuvat nyt -"
"niin kuin ne heräisivät
pitkästä ei-toivotusta unesta."
"Sitten mies laskee tärisevän
kätensä pöydälle -"
"ja toisella kädellään poimii
tukevan ja terävän veitsen."
"Valojen takana,
kasvot katsovat pimeydestä, -"
"valmiina nauramaan
tai kirkumaan kauhusta."
Neljäs seinä viittaa näyttämötaiteissa kuvitteelliseen ja näkymättömään seinään katsojien ja näyttämön välissä. Neljännestä seinästä puhutaan myös fiktiivisissä taiteissa, kuten kirjallisuudessa, elokuvissa, televisiossa, radiossa, sarjakuvissa ja videopeleissä.
Vertauskuvallisessa mielessä termi kuvaa oletettua katsojien heittäytymistä mukaan teokseen. Katsoja siis teeskentelee, että tapahtumat tosiaan tapahtuvat ja hahmot ovat todellisia henkilöitä, katsojan vain tarkkaillessa tapahtumia ”neljännen seinän” läpi. Jotta katsojalle jää tämä neljännen seinän illuusio, näyttelijät eivät myöskään noteeraa yleisöä vaan teeskentelevät, ettei sitä ole olemassa.
Deus ex machina on fiktioteoksessa yhtäkkinen ja epäuskottava juonenkäänne, jossa jokin tarinan ongelma ratkaistaan ulkopuolisella ja irrallisella tekijällä tai selityksellä. Se voi myös muissa yhteyksissä viitata ongelman tai mysteerin epätyydyttävään ratkaisuun, joka perustuu selittämättömään ulkopuoliseen tekijään.
Ilmaus deus ex māchinā on latinaa ja tarkoittaa kirjaimellisesti ”jumala koneesta”. Se on käännös alkuperäisestä kreikankielisestä ilmaisusta ἀπὸ μηχανῆς θεός (apo mēkhanēs theos). Termin käyttö alkoi antiikin Kreikan teatterista, missä lavasteista laskettiin nostureiden (mēkhanē) avulla näyttämölle jumalia, jotka ratkaisivat tilanteita ja kuljettivat juonta eteenpäin. Etenkin Aiskhyloksen ja Euripideen tragediat päättyivät usein näin. Aristoteles mainitsee tavan ja arvostelee sitä teoksessaan Runousoppi (15,6).
Deus ex machina -käänne romaanissa, näytelmässä tai elokuvassa tuntuu usein epäuskottavalta ja epätyydyttävältä, koska sillä ei ole mitään yhteyttä teoksessa aiemmin kehiteltyyn juoneen. Sen käyttöä pidetään usein jopa huonon kirjoittajan merkkinä, ellei kyseessä ole parodia
Kommentit
Lähetä kommentti