Pans Labyrinth (2006) - ensimmäinen katselu

 Pans Labyrinth (2006) - ensimmäinen katselu

Tässä on kattava katsaus Guillermo del Toron ohjaamaan elokuvaan "Pan's Labyrinth" (2006) eli "El laberinto del fauno", joka on mestarillinen yhdistelmä fantasiaa, historiallista draamaa ja poliittista allegoriaa.

Pan’s Labyrinth (2006) – Juoni

Tiivistetty juoni:

Vuosi on 1944, ja Espanjan sisällissota on ohi, mutta sisällissodan fasistinen Francon hallinto pitää maata otteessaan. Ofelia, 10-vuotias tyttö, matkustaa äitinsä kanssa syrjäiselle maaseudulle, missä hänen julma isäpuolensa kapteeni Vidal johtaa joukkoja partisaanien tukahduttamiseksi.

Ofelia löytää muinaisen labyrintin ja tapaa faunin, joka kertoo Ofelian olevan muinaisen maanalaisen valtakunnan kadonnut prinsessa. Hänelle annetaan kolme koetta todistaakseen todellinen identiteettinsä ja palatakseen valtakuntaansa.

Elokuvan rakenne:

Elokuva tasapainottelee kaksi rinnakkaista maailmaa:

  1. Julma, realistinen sota: kapteeni Vidalin komentama maailmankuva, jossa väkivalta, hierarkia ja kurinalaisuus hallitsevat.

  2. Symbolinen fantasiamaailma: satumainen mutta synkkä ulottuvuus, jossa Ofelia käy läpi koetuksia (esim. sammakon pesä, kalpea mies – Pale Man).

Lopussa fantasiamaailma ja todellisuus sulautuvat: Ofelia kuolee, mutta häntä juhlitaan prinsessana kuolemansa jälkeen – joko metaforisena lunastuksena tai todellisena siirtymänä toiseen maailmaan, katsojan tulkinnasta riippuen.

Parhaat puolet elokuvasta

Symbolismi ja allegoria

  • Fantasiamaailman hahmot edustavat tiedostamattomia pelkoja, toivoa ja valtaa.

  • Esimerkiksi Pale Man symboloi sokeaa autoritaarista valtaa, joka nielee viattomuuden (syö lapsia, ei näe muuta kuin itsensä).

  • Koetukset heijastavat Ofelian omaa sisäistä kasvua ja moraalista valintaa todellisen maailman kaaoksen keskellä.

Visuaalinen maailma

  • del Toron käyttämä praktaalinen lavastus, meikkaus ja animatroniikka tekevät elokuvasta ajattoman.

  • Kuvasto on goottilaisen synkkää mutta runollista – kuten Guillermo del Toron tavaramerkki.

Musiikki ja äänisuunnittelu

  • Javier Navarreten säveltämä tunnusmelodia (laulunomainen kehtolaulu) luo surumielisen mutta lohdullisen tunnelman.

  • Hiljaisuus ja äänitehosteet rakentavat intensiteettiä ilman kliseistä kauhumusiikkia.

Nuoren pääosanäyttelijän suoritus (Ivana Baquero)

  • Ofelian roolisuoritus on herkkä ja uskottava, ja hän kantaa elokuvan tunnetta harteillaan.

  • Hänen kauttaan katsoja kokee maailman lapsen näkökulmasta, jossa julmuus ja unelmat elävät rinnakkain.

Väkivallan realistisuus

  • Elokuvan brutaali väkivalta ei ole tyyliteltyä, vaan raakaa ja epämukavaa.

  • Se korostaa sodan ja vallan käytön todellisia seurauksia.

🇪🇸 Espanjan sisällissodan ja Francon hallinnon viittaukset

Historiallinen konteksti

  • Elokuvan tapahtumat sijoittuvat Espanjan sisällissodan (1936–1939) jälkeiseen aikaan, jolloin Francisco Francon fasistinen hallinto vainosi edelleen tasavaltalaisia, anarkisteja ja kommunistisia sissiryhmiä.

  • Kapteeni Vidal on fasistisen ideologian ruumiillistuma: järjestystä, kuria ja perinteitä palvova, tunnekylmä patriarkka.

Partisaanit ja vastarinta

  • Syrjäinen vuoristoalue toimii tasavaltalaisten partisaanien piilopaikkana, joita kapteeni yrittää eliminoida.

  • Elokuvan palvelusväki (erityisesti lääkintämies ja piika Mercedes) osoittautuvat salaisiksi vastarintaliikkeen tukijoiksi.

Fasismin ja vapauden allegoria

  • Ofelia ja hänen fantasiamaailmansa edustavat luovuutta, empatiaa ja kapinaa autoritaarista järjestelmää vastaan.

  • Lopussa Ofelian oma uhraus peilaa partisaanien toivoa ja itsemääräämisoikeutta – hän valitsee rakkauden, ei tottelevaisuutta.

Yhteenveto: Miksi Pan’s Labyrinth on mestariteos

OminaisuusKuvaus
Monitasoinen tarinaFantasia ja historia yhdistyvät psykologisesti ja poliittisesti
Visuaalinen taideGuillermo del Toron taidokas maailmanrakennus
SymboliikkaKriittinen katsaus valtaan, viattomuuteen ja kuolemaan
Ahdistava realismiVäkivalta esitetään todenmukaisesti, ei viihteenä
Kansallinen traumaElokuva käsittelee Espanjan sisällissotaa ja Francon ajan pelkoa allegorisesti

Fauni (El Fauno) Guillermo del Toron elokuvassa "Pan's Labyrinth" (2006) on yksi sen arvoituksellisimmista ja symbolisesti rikkaimmista hahmoista. Hän ei ole perinteinen satuolento, vaan kerrostunut olento, joka edustaa muinaista maailmaa, myyttistä viisautta ja mahdollisesti jopa petosta.


Faunin alkuperä: mistä hahmo on peräisin?

Ei Panin fauni (englanninkielisestä nimestä huolimatta)

  • Elokuvan alkuperäinen nimi on "El laberinto del fauno" = Faunin labyrintti.

  • Englanninkielinen nimi "Pan’s Labyrinth" viittaa kreikkalaiseen jumalaan Pan, mutta del Toro on itse sanonut:

    “He's not Pan. I never called him Pan. That was a decision made for the English title, which I regret.”

Johtopäätös: Fauni ei ole sama kuin Pan (seksuaalisesti latautunut metsän jumala), vaan oma, ainutlaatuinen olentonsa.

Vaikutteet faunin hahmoon

Kreikkalainen ja roomalainen mytologia

  • Faunit ja satyyrit ovat luonnonhenkiä, jotka yhdistetään metsiin, villiin luontoon ja alitajuntaan.

  • Kreikkalaisessa mytologiassa satyyrit ja Pan olivat rajatilassa elävän luonnon personifikaatioita – usein arvaamattomia, joskus jopa vaarallisia.

Goetia ja okkultismi

  • Del Toro mainitsi, että fauni ilmestyi hänelle painajaisissa lapsena, jolloin hän nousi sängyn alta joka yö kasvavampana.

  • Tämä tekee faunista lähes persoonallistetun alitajunnan olennon, jolla on rituaalista, alkemistista viisautta.

  • Hänen koetuksensa muistuttavat alkemistisia tai okkulttisia initiaatioriittejä – henkilö kasvaa henkisesti kulkemalla symbolisen kuoleman ja uudestisyntymän läpi.

Luonnon ja sivilisaation ristiriita

  • Fauni edustaa ikivanhaa luontoa ja myyttistä järjestystä, joka on ristiriidassa Francon hallinnon teollistuneen ja kurinalaisen sotakoneiston kanssa.

  • Hänen ulkomuotonsa muuttuu elokuvan aikana – aluksi uhkaava, lopussa lempeämpi – mikä heijastaa Ofelian suhdetta luottamukseen ja itsenäisyyteen.

Fauni symbolina: hyvä vai paha?

Fauni on moraalisesti monitulkintainen:

  • Hän antaa Ofelialle tehtäviä, mutta ei selitä niiden tarkoitusta.

  • Toisinaan hän vaikuttaa uhkaavalta ja epäreilulta, esim. kun uhkaa ottaa Ofelialta mahdollisuuden palata valtakuntaansa.

  • Lopussa hänen rehellisyytensä jää avoimeksi – auttoiko hän oikeasti vai johtuiko kaikki vain Ofelian mielikuvituksesta?

Tulkinta: Fauni voi olla arkkityyppinen opas, joka kuljettaa sankaria (Ofeliaa) kohti itsensä ylittämistä – kuten Jungilainen "varjohahmo".

Yhteenveto: Faunin merkitys ja vaikutteet

PiirreVaikutelähdeMerkitys
UlkomuotoKreikkalaiset faunit, metsän hengetLuonnon ja mystiikan edustaja
KäytösOkkultismi, rituaalitHenkisen kasvun opas
MoraaliAmbivalenttiPakottaa valintoihin, ei anna valmiita vastauksia
FunktioArkkityyppinen mentoriJohtaa Ofelian kohti itseään ja uhrausta

  • Guillermo del Toro on sanonut:

    “I wanted him to be both trustworthy and untrustworthy, beautiful and ugly, kind and scary — like nature itself.”

Fauni ei siis ole yksinkertainen hahmo, vaan luonnon, alitajunnan ja ihmisyyden moniselitteinen vertauskuva. Hän edustaa vanhan maailman viisautta, joka on tuhoutumassa sodan, auktoriteetin ja vihan jalkoihin.

Annan Guillermo Del Toron Pans Labyrinthille 4,5/5 joka on sama kuin erinomainen!!









Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Scorsesen Shutter Island - Suljettu saari (2010)

Superman (2025) - fanipoika ajatuksia

Jason and the Argonauts - klassikko leffa

Freddy vs Jason (2003) fanipoika ajatuksia

Punainen Skorpioni - Red Scorpion 1 ja 2 - muistoja

13th Warrior (13:sta soturi) ja Eaters of the Dead, Elokuva - ja Kirja Arvostelu

John B Simonin - Mahdoton Sota - Strangers in a stranger land - kirja hommaa

Katsaus Children of the Corn elokuviin - eli maissilapset hommia Käsittelyssä ensimmäinen osa ja kolmas elokuva "Urban Harvest"

Adam Sandlerin hupaisa komedia - You dont mess with the Zohan (2008)