Apocalypse now - Ilmestyskirja nyt - fanipoika juttua

 Apocalypse now - Ilmestyskirja nyt - fanipoika juttua 

Francis Ford Coppolan Ilmestyskirja. Nyt. (Apocalypse Now, 1979). Ei ole vain sotaelokuva. Se on sukellus pimeyteen, mieleen ja ihmisyyden varjoihin, joka tuntuu enemmän painajaiselta kuin tarinalta.

Kapteeni Benjamin Willard (Martin Sheen) saa tehtävän:
löytää ja eliminoida eversti Kurtz (Marlon Brando), joka on kadonnut syvälle Kambodžan viidakkoon ja perustanut oman kultin.


Willard matkustaa pitkin jokea — mutta tämä ei ole tavallinen matka.
Se on matka:

sodan mielettömyyteen
oman mielen pirstoutumiseen
ja ehkä ihmisyyden ytimeen


Unenomaisuus

Elokuva ei seuraa perinteistä draamarakennetta. Se tuntuu kuin vaeltaisi unessa: kohtaukset sulautuvat toisiinsa, logiikka hajoaa, järki katoaa, aivan kuten sota itsessään. Joseph Conradin Heart of Darkness -romaanin modernisointi Sijoittuu Vietnamin sotaan, mutta pohjautuu 1800-luvun romaaniin kolonialismista Afrikassa. Matka jokea pitkin on allegorinen laskeutuminen sivilisaation ulkopuolelle — ja omaan pimeyteen.

Päähenkilö Willardin matka (ja romahdus):

Alussa Willard on jo rikki, alkoholisoitunut ja masentunut. Mutta matkan edetessä: Hän näkee sodan sekopäisyyden (kuten Kilgoren surffauskohtaus tai jänikset tanssimassa pommitusten keskellä). Hän samastuu yhä enemmän Kurtziin, joka hänen pitäisi tappaa.

Lopussa hän ei enää ole entisensä, hän ymmärtää Kurtzin valinnat, mutta silti tappaa hänet.


Lopun hiljainen lause:

“The horror... the horror.”
– Kurtzin viimeiset sanat, mutta samalla Willardin herääminen.

Marlon Brando – Miksi hänen roolinsa on ikoninen?
Hän on elokuvan mysteeri, sen varjo.

Näkyy vain lopussa, mutta on läsnä koko ajan Willardin ajatuksissa ja kertomuksissa.


Brando ilmestyy pimeästä, kasvot puoliksi varjossa on täysin hallitsematon, intensiivinen. Brando oli seko koko tuotannossa (ei lukenut käsikirjoitusta, tuli ylipainoisena, improvisoi paljon), mutta Coppola käytti sen edukseen. Hän Teki Kurtzista hahmon, joka on täysin arvaamaton, pelottava mutta kiehtova.
Miksi Apocalypse Now on niin muistettava elokuva?

SyyMikä tekee sen ainutlaatuiseksi
VisuaalisuusVittorio Storaron kuvauksessa jokainen kohtaus on kuin maalaus. Pommitukset, varjot, tuli ja savut = puhdasta taidetta.
ÄänimaailmaThe Doorsin “The End”, helikopterit, psykedeelinen musiikki – luo outoa, hypnoottista tunnetta.
SymbolismiJokainen hahmo, tapahtuma ja paikka edustaa jotain suurempaa: moraalia, valtaa, hulluutta, kolonialismia.
Kaaoksen dokumentointiItse tuotanto oli painajainen (kuvaukset kestivät vuosia, myrskyt, Sheenin sydänkohtaus, Brando-draamat) – ja se näkyy lopputuloksessa aidon kaaoksen tuntuna.
Ei tarjoa vastauksiaLopussa katsoja on yhtä hämmentynyt ja ajatuksiinsa uponnut kuin Willard – ja se jää mieleen ikuisesti.

TÄSSÄ ON ELOKUVAN KAIKKI ERI VERSIOT JA NIIDEN EROT

1. Apocalypse Now (1979) – Teatteriversio

Kesto: noin 2 tuntia 27 minuuttia
Tämä on alkuperäinen versio, joka julkaistiin elokuvateattereihin vuonna 1979.
Ominaisuuksia:

Tiivis ja hallittu rytmi.

Jättää pois useita “hitaampia” ja outoja kohtauksia, kuten ranskalaisen plantaasin.

Selkein tarinankaari Willardin matkasta Kurtziin.

Käytännössä klassikko sellaisena kuin suurin osa yleisöstä sen näki 80- ja 90-luvuilla.

Plussat:
– Elokuvan unenomaisuus on tallessa, mutta ei huku liialliseen symbolismiin.
– Pitää yllä jännitettä ja etenemistä.

Miinukset:
– Joillekin se tuntuu liian tiiviiltä – se sivuuttaa poliittista ja kulttuurista kontekstia, kuten Ranskan siirtomaavallan jäänteet.

2. Apocalypse Now Redux (2001)

Kesto: noin 3 tuntia 22 minuuttia (n. 50 minuuttia pidempi!)
Tämä on laajennettu versio, jossa Coppola lisää paljon alkuperäisestä poistettuja kohtauksia.
Mitä lisätty?

Ranskalainen plantaasikohtaus: pitkiä keskusteluja siirtomaavallasta, politiikasta ja sodan ideologiasta.

Willardin ja venematkan miehistön lisää dialogia ja interaktiota.

Playboy-tyttöjen uudelleenkohtaaminen, myöhäisemmässä vaiheessa jokea.

Lisää humaania ja sekavaa realismia.

Plussat:
– Syventää teemaa sodasta länsimaisena katastrofina, ei pelkkänä toimintana.
– Rikkaampi, kulttuurisesti monitulkintaisempi katselukokemus.

Miinukset:
– Rytmi hidastuu merkittävästi.
– Osa lisäyksistä ei tuo uutta – erityisesti plantaasikohtaus jakaa vahvasti mielipiteitä.
– Saattaa tuntua “vähemmän painajaismaiselta”, enemmän historialliselta draamalta.

3. Apocalypse Now Final Cut (2019)

Kesto: noin 3 tuntia
Tämä on Coppolan “definitiivinen versio”, jota hän itse pitää tasapainoisimpana kokonaisuutena.
Sisältö:

Mukana osa Reduxin laajennuksista, mutta ei kaikkea.

Plantaasikohtaus mukana, mutta kevyemmin editoituna.

Visuaalisesti restauroitu huippulaatuun – 4K Dolby Vision ja uusi äänisuunnittelu.

Plussat:

– Parempi rytmi kuin Reduxissa, mutta enemmän sisältöä kuin teatteriversiossa.
– Visuaalisesti ja teknisesti elokuvan paras versio.
– Coppola sanoo: “Tämä on juuri se elokuva, jonka halusin tehdä.”

Miinukset:
– Vaikka tasapainoinen, ei ehkä tuo suurta uutta aiempaan verrattuna, jos olet jo nähnyt Reduxin.
– Ei ole “uutta materiaalia” verrattuna aiempiin – enemmän “editoinnin hienosäätö”.


4,5/5 Tälle Coppolan teokselle!!



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Christer Pursiaisen kirja Enok - seitsemäs Adamista - raamatullinen tarina

The Count of Monte Cristo - Monte Criston Kreivi Tv-sarja ja elokuva 2024

Christer Pursiainen Trotski - kirja, historiallinen henkilö

John B Simonin - Mahdoton Sota - Strangers in a stranger land - kirja hommaa

Punainen Skorpioni - Red Scorpion 1 ja 2 - muistoja

13th Warrior (13:sta soturi) ja Eaters of the Dead, Elokuva - ja Kirja Arvostelu

Katsaus Children of the Corn elokuviin - eli maissilapset hommia Käsittelyssä ensimmäinen osa ja kolmas elokuva "Urban Harvest"

Jyrki Korpua - Tolkien ja Kalevala - mietteitä

Ennustus eli The Omen (1976) - yliluonnollinen kauhu

A Nightmare On Elm Street Part 3 - Arvostelu